Jakie zmiany w OC przyniesie nam ten rok, w Polsce?

Jakie zmiany w OC przyniesie nam ten rok, w Polsce?
Mija powoli czas wojny cenowej o klientów obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC? Aktualnie bynajmniej wszystko na to wskazuje. Od początku tego roku stawki w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC w Polsce wzrosły o 11 proc. – podają mas-media. W I kwartale podwyższyły taryfy OC największe polskie firmy ubezpieczeniowe: Warta, InterRisk, HDI-Asekuracja. i Allianz.

Aktualnie składka roczna, jaką trzeba zapłacić za OC w Polsce, to uśredniając taryfy liczących się na naszym rynku ubezpieczycieli, – 450 zł. Warto zauważyć że to niemal trzykrotnie mniej niż w większości krajów członkowskich UE. Ale pojawiają się symptomy powrotu do wojny cenowej o klientów OC, środki przekazu informacyjnego podają, że po częściowym odrobieniu strat z zeszłego roku mniejsi gracze mogą chcieć na nowo zawalczyć o zwiększenie udziału w rynku. Zapowiadane na koniec tego roku wejście do Polski francuskiej Groupamy a także rosnąca rola internetowych porównywarek ubezpieczeń może „podgrzać atmosferę” i spowodować spirale obniżek cen OC przez największych graczy na rynku ubezpieczeń OC.

Jak znacząco mogą „nakłonić” do obniżki cen OC liczących się graczy ubezpieczeniowych porównywarki ubezpieczeń świadczy fakt, iż np. porównywarka ipolisa.pl, przeprowadza 2 mln kwotacji. Przy 12 mln pojazdach jeżdżących po polskich drogach to tylko 15 proc. rynku ubezpieczeń, ale wszystko przed nami, jak szybko rozwija się rynek porownywarek świadczy fakt że np. w Wielkiej Brytanii przez porównywarki jest kupowanych aż 60 proc. ubezpieczeń.
Dane:

48 proc. Polaków posiada własny samochód – wynika z najnowszego badania Consumer Monitor przeprowadzonego na zlecenie Programu Bonusowego PAYBACK. Z prostego wyliczenia matematycznego można wyliczyć, - na podstawie tych badan, - iż prawdopodobnie w Polsce jest 16 mln zarejestrowanych aut. Bardzo niemrawo, ale doganiamy Europę Zachodnią, rok po roku dystans się zmniejsza. Wysokie koszty eksploatacji naszych ukochanych samochodzików i coraz bardziej astronomiczne ceny paliwa, sprawiają że staramy się oszczędzać na wszystkim co się da, zaczęliśmy jeździć oszczędnie (tzw. ekonomiczna jazda), z pakietów zawierających OC i AC korzysta tylko 33 proc. właścicieli samochodów w naszym kraju. Ponad połowa Polaków kupuje natomiast tylko OC.
Warto wiedzieć:

Czekają nas zmiany w systemie wystawiania polis OC, MSWiA chce nas na siłę prawdopodobnie uszczęśliwić, zabierając się za projekt który ma na celu uporządkować bazę CEPiK. Pod kątem usprawnienia działania systemu centralnej ewidencji pojazdów (baza danych prowadzona przez MSWiA/CEPiK), wydaje się to krokiem w dobrym kierunku. Ale czy za bałagan w e-administracji nie zapłaci jak zwykle przysłowiowy Kowalski. Ubezpieczyciele uważają, że koszty dostosowania ich systemów IT do zmian spowoduje wzrost taryf, ale oczywiście to jest ich punkt widzenia. Z ważnych zmian jakie szykuje resort MSWiA (Projekt jest w fazie konsultacji ze środowiskiem ubezpieczeniowym) to możliwość weryfikowania danych klienta podczas zawierania umowy OC, – za pomocą specjalnej aplikacji – w centralnej ewidencji pojazdów. Aplikację będzie mógł obsługiwać agent (przez komputer lub telefon komórkowy) lub sam klient (przy zakupie polisy przez Internet, czyli w systemie direct). Jeśli dane nie będą zgodne, klient otrzyma polisę tylko na 30 dni. Kiedy poprawi dane w CEPiK umowa zostanie przedłużona na rok.

To nie wszystkie zmiany jaki szykuje dla kierowców ustawodawca. Nareszcie łatwiej będzie zmienić firmę ubezpieczeniową. Zniknie zjawisko żerowania firm ubezpieczeniowych na niewiedzy kierowców. Nie będzie mechanizmu przedłużania z automatu polis jeżeli nie zgłosimy chęci zmiany ubezpieczyciela minimum na trzy dni przed końcem okresu ubezpieczenia OC. Należy się duża pochwała dla ustawodawcy za to posuniecie. Po zmianach przepisów firma ubezpieczeniowa na dwa tygodnie przed końcem ochrony będzie obligatoryjnie zmuszona przez ustawę do powiadomienia posiadacza pojazdu o prawie wypowiedzenia umowy oraz o wysokości składki, jeżeli polisę przedłuży. Dzięki temu będziemy mieć sporo czasu na podjecie decyzji czy zostajemy w tej firmie czy zmieniamy na inną. A co nie mniej ważne, a wręcz najistotniejsze – że wreszcie i nareszcie każdy podwójnie ubezpieczony będzie mógł się pozbyć niepotrzebnej polisy! Na te zmiany czekali wszyscy kierowcy, bo pewnie każdy z nas psioczył na „dotychczasowe” rozwiązania w przepisach z zakresu ubezpieczenia OC.

“Niestety” w „pakiecie” nowelizacji pojawi się zmiana która nie wszystkich kierowców ucieszy, a mianowicie podwyżka kar za brak OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie mógł więcej dosolić kierowcom jeżdżącym bez polisy. Wzrosną one o prawie 800 zł, z 1980 zł teraz do 2772 zł za brak ubezpieczenia OC przez ponad dwa tygodnie.

Warto wiedzieć:

Ci co poszukiwali najtańszej oferty taryfy ubezpieczenia komunikacyjnego OC wiedzą jak mozolna i uciążliwa może to być czynność. Wiedzą jak ciężko przebić się przez zawiłości ofetowe posczegolnych firm ubezpieczeniowych, wiedza jak można szybko zostac zwiedzionym przez pozornie wygladajca atrakcyjnie oferte. Wiedza że przypadki naciagania na holendarnie wysokie stawki OC zdarzają się na co-dzień, (nie jeden z nas dotkliwie to odczuł z autopsji).

Rozwiazniem tych wszystkich bolaczek i zlotym srodkiem jest (według coraz wikszej rzeszy ludzi co z tego rozwiązania korzystają) Supermarket Ubezpieczeń Samochodowych w mBanku.